اصول صحیح مضراب زدن در سنتور قسمت دوم (۲)

اصول صحیح مضراب زدن در سنتور قسمت دوم (۲)  برای دیدن کامل مقاله با شکلها ، به لینک سایت هارمونی  تاک مراجعه شود

در ادامه مقاله قبلی  و در  خصوص  مضراب زدن همانطور که در مورد اجرای ریز صحبت شد میتونام آن خصوصیات را به اجرای پاساژ ها  و همچنین آرپژ ها  مرتبط نمود.

اجرای  صحیح و درست این تکنیک ها نیز  با پایین نگه داشتن سر  مضراب تا یک فاصله مشخص شده از سیم ها ، کاملا آسان می شود.

البته نوع پاساژ ها نیز  خود با هم تفاوت دارد.برخی از پاساژ ها به صورت نت های متوالی  از  پایین به بالا حرکت می  کنند و همچنین بر خی  دیگر بالعکس.همانند شکل  شماره ۱٫

برخی دیگر  نیز به مانند شکل شماره ۲ حالتهای  گوناگون تری  دارند

که اجرای آنها نیز کاملا تسلط  و سرعت عمل  زیادی  میطلبد

با توجه به نحوه اجرای این تکنیک ها همانطور که در قبل نیز  گفته شد حرکت سریع مچ دست کاملا در این قسمت لازم می باشد و همچنین نرمی و لطافت مضراب در این مورد بسیار مهم می باشد.

با توجه به ارتفاع نگرفتن مضراب خود به خود صدای حاصله با نرمی و لطافت خواهد بود و سرعت اجرا و رفت و برگشت ها  نیز  کاملا حساب  شده می شود.

اما در آرپژها  کمی  میتوان سر  مضراب را بالاتر از سیمها نگه داشت.به این علت که آرپژها چون با فواصل  نتی  گوناگون اجرا  میشوند نزدیک بودن مضراب اندکی شاید خطا در  اجرا بوجود بیاورد.

برای همین میتوان کمی مضراب را بالاتر از موارد گفته شده در بالا نگه داشت تا از خطای  مضراب جلوگیری  شده و همچنین صدای مناسبی  از اجرای  آرپژها خارج نمود.

برای مثال  از نمونه آرپژها به شکل شماره ۳ نگاه شود.

البته غیر این موارد بعضی تکنیک هایی  مثل جفت مضراب در قطعات پیانویی  نیز  بسیار قابل  تامل  و مهم می باشد.در این قسمت نیز به نظر نگارنده نزدیک بودن مضراب سمت چپ به سیم حرف  اول را در  اجرای درست خواهد زد.

چرا که ملودی  اصلی  با دست چپ نواخته شده و وقتی در یک جفت مضراب دولاچنگ که پشت آن مضرابهای چپ باشد بالابردن مضراب کار را دوباره سخت می نماید.

برای نمونه به شکل  ۴ توجه کنید :

در  چنین مواردی  که اگر  در  یک قطعه همچین تکنیکهایی  پشت هم استفاده شود میشود آن را به یکی از سخت ترین تکنیکهای  اجرایی سنتور معرفی  نمود.

به این صورت که اجرای آن را از حالت دو صدایی  نیز خارج نموده و در  جاهایی  نیز به صورت چند صدایی خود را نشان خواهد داد.

برای اجرای چنین جملاتی به تبحر بالایی  نیاز خواهد بود که بتوان پشت هم اینها رو اجرا نمود.

دقیقا در این فرم نیز فاصله نگرفتن مضراب از ساز  کمک شایانی را خواهد نمود.چون دوباره رفت و برگشت ها را آسان نموده و سرعت را دوبرابر خواهد نمود.

در ادامه این مقاله به اجرای تکنیکهای یاد شده در کتاب  شعر بی واژه استاد پرویز مشکاتیان خواهم پرداخت و سعی  خواهم نمود که موارد ذکر شده را در اجرای  آن کتاب  کمی بازتر  و شفافتر در اینجا به مثال بیاورم.